Gebelik sırasında memelerinizde ne gibi değişiklikler meydana gelir

Göğüslerinizde gebelik sırasında bir dizi değişiklikler meydana gelir.Bunları sıralayalım

►Areola (Meme ucunun etrafındaki koyu renkli bölge) daha fazla koyulaşacak , genişleyecek ve üzerinde koyu renkli pütürler oluşacaktır. Areoladaki bu koyulaşma doğum sonrasında azalır ancak tam olarak kaybolmaz.

►Göğüslerinizin için artan kan akımı nedeniyle meme üzerindeki toplardamarlar belirginleşir.Açık renkli kadınlarda daha çok belirgin görülür.Damarların belirginleşmesi her türlü besin ve sıvının anneden bebeğe  gittiği bir taşınma sisteminin göstergesi niteliğindedir.Bu durum doğum sonrasında ya da emzirme sonrasında normale dönüşür.

►Duyarlılık ve acıGebelikte memeleriniz gittikçe büyümesine rağmen dokunmaya karşı duyarlılaşacaklar. Gebelikte memeler doğuma hazırlanıyor.Süt kanalları hazırlanıyor.Özellikle göğüs uçlarınızın daha duyarlı olmasına neden olur.

►Göğüs akıntısı ( kolostrum ) : Buna ön sütte denilebilir. Tatlı ve sulu bir sıvıdır.Gebeliğin ikinci üç ayında göğüsleriniz kolostrum üretmeye başlayacak.Kolostrum kalın ve ilk başta sarı görünür, gebeliğe yakın solgun ve neredeyse renksiz olur.Doğumdan sonra ilk birkaç emzirmede süt kolostrum şeklinde gelecektir.Bu olduğunda paniğe gerek yoktur veya olmaz ise endişelenmenize gerek yoktur.

►Büyüme ve gelişme: Gebelikte memeleriniz 3-4 katına kadar büyüyebilir.Doğum sonrası gebelikte sarkma olup olmaması genetik özelliklerin yanında size de bağlıdır.Doğum sonrasında memelerde sarkmaların olması gebelikten değil ,gebelik boyunca yeterince destek sağlanmamasından kaynaklanmaktadır.Bu nedenle gebelik döneminde mutlaka iyi destekli bir sütyen kullanın. Memeleriniz çok iri ve sarkmaya eğilimliyse geceleri bile sütyen takmanız uygun olacaktır.Geceleri gece sütyeni kullanmanız uygun olur.

İlk gebeliğinde memelerinde büyüme olan kadınların ikinci ya da üçüncü gebeliklerinde aynı şekilde irileşme olmayabilir.Bunun nedeni ilk gebelik döneminde memelerde oluşan değişiklikler nedeniyle sonraki gebeliklerde aynı ölçüde bir değişikliğe gereksinim olmaması ve memelerin gebelik hormonlarına ilk gebelikte verdikleri oranda tepki vermemeleridir.

Gebelik döneminde göğüslerinizin bakımı: Gebelik boyunca göğüslerinizin korumasında krem,losyon ve sabunla yıkanmaması önerilir.Gebelikte göğüslerinizde meydana gelen akıntı ,kolostrumları ılık suyla yıkamanız tavsiye edilir.Gebeliğin son aylarında göğüs uçları çok hassas olacağından göğüs uçlarının dokunularak çok fazla uyarılması rahim kasılmalarına neden olur dolayısıyla erken doğuma sebep olabilir.

Göğüslerde kaşıntı ve çatlaklar:Gebelik döneminde memelerde meydana gelen büyümeye gerilemelere neden olur.Bu gerilmelerde memelerde çatlaklar oluşmasına neden olur.Kaşıntıyı ve çatlakları azaltmak için nemlendirici kremler kullanabilirsiniz.

Memelerde Ağrı: Gebelikte memelerin büyümesi, hacminin artması ,ağırlaşması ,gerginleşmesi ağrıya neden olabilir.Bu ağrıyı gidermek için sıkı giysilerden uzak durup gebe sütyeni kullanmanız faydalı olabilir.

Doğum sonrası süt gelmesi

Bazen doğum sonrası da süt hemen gelmeyebilir. Bu durumda da en dişe etmeye gerek yoktur. Sütün gelmesi için yapılması gereken formül açıktır. Ne kadar çok sıvı gıda alırsanız sütünüz o kadar çok gelecektir. Bu sıvı alımı illaki belli bir bitki çayı veya belli bir içecek değildir. Bu çay, su, ıhlamur, meyve suyu olabilir. Sanıldığının aksine tatlı gıdalar sütü artırmaz. O yüzden lohusalık döneminde aşırı miktarda tatlı yemenin bebeğe yada süte hiçbir faydası yoktur.

Gebeliğin başlangıcından itibaren anne adayı göğüslerinde bazı değişiklikler hisseder ve görür. Bu değişikliklerden bazıları anne memesini emzirmeye hazırlamak için doğal bir süreçtir. Süt kanallarının büyümesine bağlı meme hacmi artar, memeler büyür ve hassasiyet gelişir. Göğüslerde ağırlaşma hissedilebilir. Sağ ve sol meme boyutları arasında fark oluşabilir. Meme cildi altında damarlar görünür hale gelebilir.

Göğüs uçları da gebelik boyunca büyür ve hassaslaşır, rengi koyulaşır ve kararır, koyu kahverengi renk alır. Bu koyulaşmayı gidermek veya azaltmak için herhangi bir şey sürülmez, hamilelik bitince hormonlar normale döndüğünde renk kendiliğinden normale döner.

Göğüs uçlarından gebelik sırasında az miktarda süt gelebilir. Kolostrum denilen bu başlangıç sütü berrak veya sarımsıdır. Göğüs uçlarından kanlı sıvı gelirse hemen doktorunuza başvurmalısınız. Göğüs uçlarının üzerinde küçük çıkıntılar oluşur (Montgomery tüberkülleri), bu çıkıntılar göğüs ucu sağlığını korumaya yardımcı olmak için yağ salgılar. Bu bölgeyi sabunla temizlemeden sadece suyla durulamalısınız.

Göğüs uçlarında kurume ve acıma meydana gelebilir. Bu durumda ılık su ile temizlenebilir ve uygun nemlendirici kremler sürülebilir.

Memelerin büyümesi veya meme ucu rengi cinsiyetle ilgili midir?
Bu konuda bazı bölgelerde halk arasında yanlış inanışlar vardır. Hamilelikte göğüslerin az veya çok büyümesi, meme uçlarının fazla veya az koyulaşması, kararması gibi görüntüler bebeğin cinsiyetiyle, erkek veya kız olması ile ilgili değildir. Erkek veya kız cinsiyette memelerde veya karında, vücüdün tamamında oluşan değişiklikler benzerdir. Anen vücudundaki dış görüntü değişikliklerine bakarak bebeğin cinsiyetini belirlemek tahmin etek imkansızdır.

Memelerde büyüme, ağrı ve koyulaşma ne zaman başlar:
Hamilelikte memelerde büyüme, şişme, hassaslaşma, ağrı, acıma ilk aylardan itibaren başlar genellikle. Meme uçlarında koyulaşma genelde daha ileri aylarda meydana gelir, bazılarında 3. ay civarında başlarken bazılarında son aylara doğru başlar. Göğüslerin büyümesi veya göğüs ucu renklerinin değişmesi gebeliğin gidişatı veya bebeğin sağlığı hakkında fikir veren bir belirti değildir.

Memede ele gelen kitle olması ve meme ucundan kan gelmesi:
Bunlar hamilelikte olan normal değişikliklerden değildir. Hamileyken memede ele sertlik gelmesi veya koltuk altında ele kitle gelmesi, meme ucundan kırmızı-kahverengi akıntı, kan gelmesi gibi durumlar acilen doktor muayenesi gerektirir.

Gebeliğin başından itibaren göğüslerde değişiklikler meydana geliyor. Memelerinizde meydana gelen bu değişiklikler gereksiz değildir. Memeleriniz bebeğinizi emzirmeniz için hazırlanmaktadır.İkinci ya da daha sonraki gebeliklerde memelerinizde aynı oranda değişiklikler olmazsa endişelenmenize gerek yok.Bu sık görülen bir durumdur, ancak sütünüz daha az gelecek anlamına gelmez.