Kadınların ateş basması yaşayabileceği iki dönemden biridir gebelik. Diğeri de menapozdur. Ateş basması, ataklar halinde gelip, 1-2 dk. süren, yüzde ve özellikle üst gövdede kızarma, ateş ve sıcaklık hissidir. Sonrasında ani terleme atakları da olabilir. Gün içerisinde tekrarlayabilir ve genelde gebeliğin son aylarında sıklaşır. Gebelerin büyük çoğunluğu hiç ateş basması yaşamayabilir. Nedeni östrojen hormonundaki dalgalanmaların, beyindeki ısı merkezinin kontrolünü bozmasıdır. Menapozda da benzer şekilde ani östrojen kan düzeyleri düşüşü buna neden olur.  Ateş basmaları hayat kalitesini bozabilecek düzeylere gelebilir, emzirme döneminde de azalarak devam edebilir ama doğum sonrası birkaç ayda normale dönecektir. Önemli olan ateş basması olduğunda, vücut ısınızı ayarlayamayacağınızdan, terli kalmanın veya aşırı serinleme ihtiyacının soğuk algınlığına sebep olmamasıdır. Bunun için, pamuklu, hava alabilen kıyafetleri, birkaç kat giymeniz veya yanınızda taşımanız faydalı olacaktır. Diğer önemli bir nokta da ateş basmasıyla, ateşinizin çıkmasını ayırt edebilmenizdir. Ateşinizin çıkması, bir enfeksiyon göstergesidir ve ataklar halinde değil, devamlı hissedersiniz. Ve dereceyle ölçtüğünüzde, vücut ısınızı yüksek bulursunuz. Ateş basmasında, vücut ısınız dereceyle ölçtüğünüzde normaldir. Ateş basmalarının ne kadar sık olursa olsun bebeğinize bir zararı yoktur.

Hamilelikte ateş basmasının temel nedeni, gebelik sırasında progesteron ve östrojen gibi gebelik hormonlarında yaşanan ani düşme ve yükselmelerin genital sistemde yarattığı dalgalanmalardır. Hamilelikte genel olarak vücut ısısı, normal döneme göre yaklaşık 1 derecelik bir artış göstermektedir. Gebelikte menopoz döneminde yaşananlara benzer şekilde ateş basmaları(sıcak basmaları) görülebilir. Ancak hamilelikte yaşanan ateş basmaları için herhangi bir ilaç tedavisi verilmez. Menopoz hastalarında ateş basmaları için kullanılan ilaçlar veya bitkisel tedaviler gebelerde kullanılamaz.
Ateş basmaları ile gebelikte ateş yükselmesi birbirine karıştırılmaması gereken iki ayrı durumdur. Ateş basması normal bir durum olarak karşılanır ve anne adaylarının çoğunda gözlemlenirken ateş yükselmesi bebek gelişimini olumsuz etkiler. Çünkü ‘nöral tüp’ gelişimini olumsuz etkileyerek çok tehlikeli sonuçlar doğurabilir. Bu yüzden kontrol altına alınması gerekir. Ayrıca gebelikte metabolizma hızının artması da, vücut ısısının artmasına neden olur.
Bütün gebeliklerin yaklaşık yüzde 50-70’e varan bir kısmında ateş basmaları görülmektedir. Bu hafif belirtilerden başlayıp, çok daha ciddi boyutlara kadar ulaşabilmektedir. Özellikle gebeliği stresli geçen anne adaylarında stres hormonlarının katkısıyla çok daha sık yaşanmaktadır. Böyle durumlarda doktorun gözetiminde antidepresan kullanımı önem taşımaktadır.
Fizyolojik ve psikolojik değişimlerin yaşandığı bu dönemde, ansızın ortaya çıkan yoğun kaygı, bunaltı, korku ve sıkıntı panik atak nöbetlerine neden olabilmektedir. Panik atak, ruhsal kaynaklı olan ve kendini güçlü bedensel belirtilerle gösterebilen bir hastalıktır. Genellikle yüz, boyun ve göğüsten başlayarak, saniyeler kadar süren ataklar şeklinde seyretmektedir.
Tedavi ve önlemler:
Ateş basmalarında korunmak için öncelikle çok kalın giyinmekten kaçınmak, çok sıcak ortamlarda bulunmamak gerekir. Acı ve baharatlı yiyecekler tüketilmemelidir. Kahve ve çay fazla tüketilmemelidir. Alkol asla tüketilmemelidir. Hamilelikte düzenli egzersiz veya yürüyüş yapmak sıcak basmalarını azaltır. Stresten uzak durmak, sakin bir gebelik geçirmeye çalışmak başlıca önlemlerdir.  Hamilelikte yaşanan ateş basmaları için herhangi bir ilaç tedavisi verilmez.  Menopoz hastalarında ateş basmaları için kullanılan ilaçlar veya bitkisel tedaviler gebelerde kullanılamaz.
Bu sıcak basmaları saniyelerden başlayıp bazı vakalarda dakikaları hatta 1 saati bulabilmektedir. Bu belirtilere özellikle ilk 3 aydan sonra ve son 3 ayda daha sık rastlanmaktadır.
Ateş basmalarından korunmak için öncelikle çok kalın giyinmekten kaçınılmalı ve çok sıcak ortamlarda bulunulmamalıdır. Hamilelikte beslenme de çok önemlidir: acı ve baharatlı  yiyecekler türketilmemeli ve çay ve kahveden uzak durulmalıdır. Anne adayları yanlarında daima su bulundurmalı ve bol bol sıvı tüketmelidir.  Stresten uzak durulmalı ve sakin bir gebelik geçirilmeye özen gösterilmelidir.